„Nie hejtuję! Reaguję”

Piątek to już ostatni dzień zorganizowany w ramach Tygodnia Profilaktyki. Przebiegał on pod hasłem „Nie hejtuję! Reaguję!”. Dzieci w ten dzień ubrały się na biało.

 

Uczniowie rozpoczęli dzień od warsztatów z psychologiem Panią Anetą Olszewską z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Połańcu. Klasy I-IV rozmawiały o tym, jak skutecznie radzić sobie ze stresem. Na zajęciach dzieci bawiły się w zabawy plastyczne i psychologiczne. Uczniowie mieli okazję dowiedzieć się czym tak naprawdę jest stres oraz jak sobie z nim radzić w codziennym życiu. Były to bardzo ciekawe zajęcia, a zdobyte wiadomości z pewnością dzieci będą mogły wykorzystać w życiu codziennym.

Tematyką spotkania w klasach V-VIII był „Hejt i sposoby radzenia sobie z tym zjawiskiem”.  Podczas zajęć omówiono definicję hejtu, mowy nienawiści, cyberbullingu, trollingu. Uświadamiano uczniom przyczyny zjawiska hejtu oraz ich konsekwencje. Podczas spotkania psycholog uwrażliwiała młodzież na godność drugiego człowieka.

 

Tego dnia odwiedził nas także dzielnicowy młodszy aspirant Marcin Kwiecień z Komisariatu Policji w Połańcu. Uczniowie po warsztatach z psychologiem podzieleni na dwie grupy wiekowe uczestniczyli w spotkaniu z policjantem.  Uczniowie klas I-IV mieli okazję porozmawiać o zachowaniu bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły, o bezpiecznym przechodzeniu przez ulicę, prawidłowym zachowaniu się na przejściach dla pieszych. Dzielnicowy przypomniał również o zasadach związanych z korzystaniem z „sieci”.  Wspominając o cyberbezpieczeństwie. Przy okazji omawiania powyższej tematyki mówił
o odpowiedzialności karnej nieletnich, uświadamiał uczniów o konsekwencjach jakie niesie niewłaściwe zachowanie.

Drugie spotkanie przeznaczone było dla uczniów klas V-VIII. Tegoroczne spotkanie z funkcjonariuszem policji dotyczyło zagadnień cyberprzemocy oraz odpowiedzialności karnej młodzieży za zachowania agresywne, rozbój, demoralizację
i przemoc z wykorzystaniem Internetu. Uczniowie zostali uświadomieni o zagrożeniach w ruchu drogowym, w tym
o zasadach poruszania się na rowerze oraz zostali zachęceni do stosowania elementów odblaskowych. Otrzymali także ważne informacje o zagrożeniach dotyczących przemocy rówieśniczej, przemocy domowej, uzależnieniach, narkomanii oraz o niebezpieczeństwach płynących z sieci. Tym ostatnim zagrożeniom poświęcono szczególnie dużo uwagi. Uczniowie dowiedzieli się, że np. umieszczanie w Internecie obraźliwych tekstów czy nagrywanych na telefonach komórkowych filmów może wiązać się z naruszeniem dóbr osobistych i grozi odpowiedzialnością karną. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z wszelkimi nowościami w dziedzinie przeciwdziałania i ścigania przestępstw, które mają miejsce w sieci. Świadomość odpowiedzialności za takie postępowanie może ustrzec wielu młodych ludzi przed przykrymi konsekwencjami. Uczniowie wykazali duże zainteresowanie poruszanymi kwestiami. Pomimo tak poważnej i istotnej tematyki spotkania przebiegały
w przyjaznej, swobodnej atmosferze. Był czas na wyjaśnienie wątpliwości i pytania indywidualne.

 

Mamy nadzieję, że fachowe przeprowadzenie zajęć przez specjalistów pozytywnie wpłynie na zachowanie uczniów
w szkole i poza nią. Te pouczające spotkania z pewnością wiele wniosły do świadomości naszych uczniów. Znając zasady, stosując się do nich można uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji.

 

Psycholog szkolny i Pedagog specjalny przygotowali dla rodziców artykuły:

  • „Jak sobie radzić ze stresem? Sposoby na stres w pracy i w szkole.”
  • „Stres szkolny u dziecka. Z czego wynika i jak radzić sobie ze stresem w szkole?”
  • „Cyberprzemoc i hejt wobec dzieci”.

Dostępne są one na stronie internetowej szkoły w zakładce Psycholog szkolny, Pedagog specjalny.

 

Na szkolnym korytarzu zawisły gazetki: „Hejt” oraz „Jak radzić sobie ze stresem?”

 

Beata Wach

Agnieszka Cyranowska