WYCIECZKA DO WARSZAWY

Nasza szkoła dostała dofinansowanie z programu: Poznaj Polskę, aby móc zorganizować dwudniową wycieczkę do Warszawy. Pojechaliśmy tam razem ze szkołą w Zrębinie z biurem podróży Tu i Tam. Wyjechaliśmy około godziny 6.00.

O godzinie 11.15 razem z przewodnikiem zaczęliśmy zwiedzanie Stadionu Narodowego. Zobaczyliśmy m.in. szatnię naszej reprezentacji, Pokój Chwały, w którym znajduje się makieta całego stadionu, puchary z mistrzostw oraz inne cenne przedmioty. Wyszliśmy również na trybuny dla kibiców, weszliśmy do sali konferencyjnej i do miejsca, gdzie po meczu podjeżdża autokar po zawodników. Na sam koniec wjechaliśmy windą na taras widokowy na trzecim piętrze, skąd podziwiać można było cały stadion z góry.

Po zwiedzeniu stadionu, pojechaliśmy w okolice Grobu Nieznanego Żołnierza. Tu spotkaliśmy się z przewodniczka, panią Magdą. Ze względu na dużą grupę, ponad sześćdziesięciu osób, zostały rozdane nam tour guidy, specjalne urządzenia, dzięki którym słyszeliśmy, co mówi do nas przewodnik.

Spacer po Warszawie zaczęliśmy od Grobu Nieznanego Żołnierza, gdzie udało nam się zobaczyć bardzo widowiskową zmianę warty. Następnie chodziliśmy po Warszawie, słuchając ciekawych opowieści pani Magdy o naszej stolicy. Widzieliśmy Pałac Prezydencki, hotel Bristol, Zamek Królewski i Kolumnę Zygmunta.

Na Placu Zamkowym pani przewodnik, zaproponowała nam  specjalną miejską grę drużynową. Polegała ona na odpowiadaniu na pytania związane z takimi obiektami jak: Kolumna Zygmunta, Zamek Królewski, Pomnik Małego Powstańca czy Pomnik Warszawskiej Syrenki. Oprócz szukania odpowiedzi na pytania, naszym zadaniem było również obejrzenie tych obiektów i wymyślenie naszym drużynom nazwy. Meta była na Rynku przy pomniku Syrenki. Tam czekała na nas pani przewodnik, która zaprowadziła nas jeszcze raz pod Pomnik Małego Powstańca, a stamtąd naszym autokarem  pojechaliśmy do Centrum Nauki Kopernik.

Tam przez ponad dwie godziny spacerowaliśmy, eksperymentując i wykonując różne doświadczenia. Około osiemnastej poszliśmy do autokaru, który zawiózł nas już prosto do hotelu A&Q, znajdującego się na warszawskiej Woli. Zostaliśmy przydzieleni do pokojów, zjedliśmy obiadokolację i, zmęczeni, poszliśmy spać.

Dzień drugi wycieczki, zaczęliśmy od śniadania o godzinie 8.00. Następnie wykwaterowaliśmy się z hotelu i pojechaliśmy na  Cmentarz Powązkowski. Tam spotkaliśmy się z panią przewodnik, która oprowadzała nas po tej zabytkowej nekropolii. Zobaczyliśmy m.in. grób Aleksandra Kamińskiego – autora „Kamieni na szaniec”, a także groby: Tadeusza Zawadzkiego (pseudonim „Zośka”), Macieja Aleksa Dawidowskiego (pseudonim „Alek”) oraz Jana Bytnara (pseudonim „Rudy”) – czyli głównych bohaterów powieści „Kamienie na szaniec”. Pani przewodniczka pokazała nam też  Pomnik Ofiar Zbrodni Katyńskiej, pomnik ku pamięci katastrofy smoleńskiej, grób Ireny Sendlerowej oraz  groby zasłużonych sportowców, polityków i pisarzy .

Po wyjściu z cmentarza przejechaliśmy autokarem w okolice Żoliborza, skąd ruszyliśmy na kolejny spacer. Widzieliśmy miejsca, które w czasie okupacji hitlerowskiej zajmowało warszawskie getto. Dzięki zdjęciom, jakie przygotowała dla nas pani przewodnik, mogliśmy zobaczyć jak te tereny wyglądały w czasie wojny i porównać, jak wyglądają teraz. Chodziliśmy po północno-zachodniej części Śródmieścia i z zaciekawieniem słuchaliśmy pani przewodnik. Spacer skończyliśmy na Muranowie obok Muzeum Historii Żydów Polskich – Polin. Tam pożegnaliśmy się z panią przewodnik i pojechaliśmy do Muzeum Sportu i Turystyki.

Tu zobaczyliśmy wystawy przedstawiające sprzęt wykorzystywany w danej dyscyplinie sportowej, dowiedzieliśmy się, ile Polska zdobyła medali na wszystkich nowożytnych igrzyskach olimpijskich, oglądaliśmy pochodnie wykorzystywane do przekazywania ognia na olimpiadach. Podziwialiśmy zdjęcia  słynnych polskich sportowców. Poznaliśmy wiele ciekawostek dotyczących polskiego i światowego sportu.

Po opuszczeniu Muzeum Sportu i Turystyki wsiedliśmy do autokaru i pojechaliśmy znowu pod Centrum Nauki Kopernik,
a stamtąd do pobliskiego metra, gdzie czekała na nas pani Magda. Nauczyciele rozdali nam bilety i razem z panią przewodnik udaliśmy się na stację metra, pod ziemię. Tam wsiedliśmy do metra i w mgnieniu oka przejechaliśmy dwie stacje, wysiadając na Świętokrzyskiej. Stamtąd udaliśmy się na obiad do restauracji. Po skończonym obiedzie poszliśmy pod Pałac Kultury i Nauki.

Ostatnim punktem naszej wycieczki były Łazienki Królewskie – czyli letnia rezydencja ostatniego króla polskiego, Stanisława Augusta Poniatowskiego. Tam zostały przedstawione wyniki wczorajszej gry i rozdane nagrody. W Łazienkach zobaczyliśmy m.in. królewską kuchnię, budynek szkoły podchorążych, amfiteatr oraz pałac Na Wodzie. Mieliśmy również okazję zagrać w milionerów, grę przygotowaną przez panią Magdę. Zwiedzanie zakończyliśmy pod pomnikiem Fryderyka Chopina. Pożegnaliśmy się tam z panią przewodnik, poszliśmy do autokaru i ruszyliśmy w drogę powrotną.

Około godziny 23.00, zmęczeni, ale bardzo zadowoleni z wycieczki, podjechaliśmy pod naszą szkołę, skąd każdy pojechał do swojego domu.