„Znajdź skarb – swoje szczęście”

W dniu 10 kwietnia 2025 r. uczniowie klas VII i VIII naszej szkoły mieli wyjątkową okazję wziąć udział w warsztatach prowadzonych przez doradców zawodowych z Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Kielcach.  Spotkanie to zostało zorganizowane z okazji czwartego dnia Tygodnia Profilaktyki. W tym dniu uczniowie przyszli do szkoły ubrani na kolor żółty. Tematem spotkania była przyszłość rynku pracy, a główną atrakcją – wykorzystanie nowoczesnej technologii VR (wirtualnej rzeczywistości), która pozwoliła uczniom przenieść się w świat różnych zawodów i branż.

Głównym celem wydarzenia było zapoznanie uczniów z różnorodnymi ścieżkami kariery oraz pomoc w świadomym wyborze dalszej drogi edukacyjnej. W czasie warsztatów młodzież mogła poznać specyfikę różnych zawodów i dowiedzieć się, jakie umiejętności będą szczególnie cenione w przyszłości.

Przedstawiciel Wojewódzkiego Urzędu Pracy przybliżył uczniom:

  • aktualne trendy na rynku pracy,
  • zawody przyszłości i te, które mogą zanikać,
  • znaczenie kompetencji miękkich, takich jak kreatywność, komunikacja czy umiejętność pracy w zespole.

Największe emocje wzbudziła część praktyczna, w której uczniowie mogli założyć gogle VR i „na własnej skórze” doświadczyć pracy w różnych zawodach.

Wykorzystanie nowoczesnych technologii to ważny krok w doradztwie zawodowym. W ramach projektu powstało 45 filmów w wirtualnej rzeczywistości z możliwością rozglądania się po odwiedzanym miejscu. W ten sposób uczniowie mogą poznać pracę specjalistów w ich codziennym otoczeniu oraz 7 specjalistycznych aplikacji ukazujących zawody w 100 % wirtualnej przestrzeni.

Aplikacje dotyczą zawodów: operator sprzętu robót ziemno-drogowych, dźwigowo-transportowych, mechanik-diagnosta samochodowy, spawacz, kosmetyczka, elektryk oraz kowal artystyczny. Filmy w poszerzonej rzeczywistości dotyczącą zawodów: ratownik medyczny, fizjoterapeuta, pielęgniarka, radiolog, onkolog diagnosta, blacharz, lakiernik, cieśla, stolarz, dekarz, robotnik budowlany, pracownicy drogowi, kucharz, cukiernik, policjant, funkcjonariusz Straży Granicznej, maszynista i kierownik pociągu, pracownik branży odnawialnych źródeł energii, weterynarz, groomer, behawiorysta zwierzęcy, pracownicy branży motoryzacyjnej.

Dzięki tej technologii młodzież przeniosła się m.in. na:

  • budowę nowoczesnego mostu – jako inżynierowie i konstruktorzy,
  • blok operacyjny szpitala – w roli lekarzy chirurgów,
  • studio projektowe – jako graficy komputerowi,
  • centrum logistyczne – zarządzając procesem dostaw.

Takie interaktywne doświadczenia nie tylko wzbudziły zainteresowanie, ale również pomogły uczniom lepiej zrozumieć wymagania i wyzwania związane z różnymi profesjami.

Kolejnym interesującym narzędziem był też test do badania preferencji i zainteresowań wykonywany przez uczniów.

Warsztaty spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem. Uczniowie podkreślali, że możliwość „przetestowania” różnych zawodów w VR była nie tylko świetną zabawą, ale również cenną lekcją. Samodzielne zaplanowanie własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej stanowi największe wyzwanie dla ludzi młodych, zaś zmieniająca się sytuacja na rynku pracy oznacza ciągłą potrzebę rozwijania, podnoszenia oraz zdobywania nowych kwalifikacji zawodowych. Nauczyciele zwrócili uwagę na innowacyjny charakter warsztatów i ich znaczenie w procesie doradztwa zawodowego.

Serdecznie dziękujemy Wojewódzkiemu Urzędowi Pracy w Kielcach za przeprowadzenie warsztatów oraz udostępnienie nowoczesnego sprzętu VR. Dzięki takim inicjatywom nasi uczniowie mogą lepiej zrozumieć swoje predyspozycje i świadomie planować swoją przyszłość.

Razem budujemy lepszą przyszłość naszych uczniów! 😊

Beata Wach

Agnieszka Cyranowska