WARSZTATY PROFILAKTYCZNE W NASZEJ SZKOLE

W dniu 23 października 2019 roku oraz 2 grudnia 2019 roku odbyły sie w naszej szkole warsztaty profilaktyczne.
Ich realizacja była możliwa dzięki Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, która je sfinansowała. Warsztaty były prowadzone przez specjalistę z Małopolskiego Centrum Profilaktyki w Krakowie oraz przez Panią Wiolettę Łukaszek z Franciszkańskiego Centrum Profilaktyki i Leczenia Uzależnień „SAN DAMIANO„. W warsztatach wzięli udział wszyscy uczniowie naszej szkoły. Tematyka warsztatów była dobrana do wieku uczestników. Zajęcia prowadzone były w podziale na grupy wiekowe.

 

kl.I-III

  • Przeciwdziałanie mowie nienawiści

Podczas zajęć dzieci poznały  pojęcie „mowy nienawiści”.  Pokazano zarówno skutki tego zjawiska dla osób doświadczających przemocy, jak i niektóre z możliwych sposobów reagowania. Mowa nienawiści  to nie tylko słowa, obraźliwy, niekulturalny język ale także ataki fizyczne, dyskryminacja.

  • Multimedia i uzależnienie od Internetu

Podczas zajęć uświadamiano uczniom, że korzystanie z Internetu, komputera, telefonu komórkowego, przynosi nie tylko korzyści, ale również posiada wiele negatywnych stron. Zwrócono uwagę na to, że coraz częściej spotkać się można
z uzależnieniem od gier, Internetu u dzieci. Prowadząca mówiła również o tym jakie mogą być negatywne skutki częstego przekraczania czasu korzystania z Internetu czy komputera (np. ograniczenie czasu snu, występowanie problemów
w domu i szkole, zaniedbywanie obowiązków, choroby, zmiana osobowości). Zwrócono  również uwagę na problem związany z zanikaniem więzi rodzinnych, przyjacielskich. Kontakt z ludźmi zostaje zastąpiony komputerem i telefonem.
Na zajęciach poruszany jest również temat nałogowego korzystania z gier komputerowych oraz zagrożeń, jakie się z tym wiążą.

 

kl. IV-VIII

  • Multimedia i uzależnienie od Internetu

Uczniowie poznawali zasady bezpiecznego korzystania z Internetu poprzez: ukazanie wpływu Internetu i gier komputerowych na młodego człowieka, poznanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu, przestrzeganie przed niebezpieczeństwami napotykanymi w sieci, uczenie ograniczania czasu spędzanego przez dzieci przed telewizorem
i komputerem.

Uczniowie słuchali prowadzących z zainteresowaniem, odpowiadali na pytania, przez cały czas brali aktywny udział
w zajęciach. Oglądali przygotowane filmy, prezentacje, dyskutowali, snuli refleksje i wyciągali wnioski. Szczególny nacisk podczas zajęć został położony na tematykę dotyczącą przeciwdziałania cyberprzemocy, która coraz bardziej rozpowszechnia się wśród młodzieży, którzy niemal każdego dnia spotykają się z jej przejawami w sieci jako ofiary, świadkowie bądź sprawcy tej formy przemocy. Uczniowie zostali zapoznani także z prawnymi konsekwencjami swoich zachowań w świecie wirtualnym.

 

 

  • Profilaktyka uzależnień: alkohol , papierosy, e-papierosy

Celem warsztatów profilaktycznych  było przekazanie informacji  na temat zachowań  ryzykownych, które często występują u współczesnej młodzieży.  Uczestnicy warsztatów zostali zapoznani z negatywnym  działaniem alkoholu
na organizm człowieka, z pojęciem zatrucia alkoholowego. Poznali również  definicję uzależnienia oraz  jego objawy. Uczniowie poprzez rozmowę i pracę w grupach poszerzyli i usystematyzowali swoją wiedzę na temat substancji psychoaktywnych. Zwrócono uwagę na fakt, że młodzi ludzie bardzo  szybko uzależniają się od substancji psychoaktywnych.   Wyjaśniono,  czym jest uzależnienie i jak się objawia. Uczestnicy zostali zapoznani również
z   problemem uzależnienia od narkotyków i dopalaczy. Dowiedzieli się, jakie pułapki czyhają na nich w kontakcie
z narkotykami i dopalaczami. Dowiedzieli się, że narkotyki nie dają mocy, one  moc  zabierają. Spotkanie było okazją do rozmowy  o tym dlaczego młodzi ludzie sięgają po dopalacze i  narkotyki.  Uczniowie nabyli podstawową wiedzę
i umiejętności w zakresie komunikacji i zachowań asertywnych poprzez pracę nad zwiększeniem świadomości siebie: swoich uczuć,  postaw, wartości, sposobów funkcjonowania w grupie.

Szczególnie istotne znaczenie miało przekazanie ważnych  informacji na temat zachowań asertywnych i korzyści płynących z ich stosowania w codziennym życiu. Uczniowie odpowiedzieli na pytanie kim jest odpowiedzialny nastolatek, co to znaczy wygrać swoje życie.

Prowadzący zajęcia byli dobrze przygotowani merytorycznie, dobrali właściwe i zróżnicowane metody, formy oraz środki dostosowane do tematyki warsztatów. Pomimo dosyć długiego czasu trwania zajęć nie były one dla uczniów nużące
i pozwalały im na ciągły aktywny udział. Mamy nadzieję, że warsztaty spełniły oczekiwania naszych uczniów i przyczynią się do podejmowania przez nich rozsądnych i  przemyślanych decyzji w przyszłości. I tego właśnie życzymy naszym uczniom!

                                                                            Agnieszka Cyranowska

                                                                            Beata Wach